Att börja jobba med döva och hörselskadade barn

Kommentarer inaktiverade för Att börja jobba med döva och hörselskadade barn

Redan när jag gick på högstadiet så var jag övertygad om att jag skulle arbeta inom omsorgen när jag väl började jobba.
Jag hade då praktiserat på dagis ett antal gånger och trivts väldigt bra med att ta hand om barn så när jag sökte till gymnasiet blev det naturligtvis barn & fritidsprogrammet som jag valde. Därefter studerade jag till förskolelärare och nu när jag jobbat på några olika ställen inom barnomsorgen så känner jag att det är dags att utvecklas ytterligare.

Jag fick idén när jag vikarierade på en förskola där en döv flicka fanns med i barngruppen och i och med att jag inte kunde kommunicera ordentligt med henne så fick jag inte heller lika bra kontakt med henne som jag fick med de andra barnen. Således bestämde jag mig för att lära mig teckenspråk, inte bara för att kunna det utan också för att kunna använda det på ett pedagogiskt sätt i framtiden då jag planerat att börja jobba inom den särskilda omsorgen med döva och hörselskadade barn.

En bra kurs, samt repetitionskurs

Jag har precis nu avslutat en kurs i teckenspråk hos ett ställe som heter http://www.tecknologen.se och det har varit väldigt givande. I och med att de dessutom erbjuder en gratis repetitionskurs på nätet för alla som genomgått en kurs hos dem så kan jag öva upp mina färdigheter ordentligt medan jag nu söker jobb som innebär omsorg för döva och hörselskadade barn. Jag hoppas verkligen att jag hittar något och när jag väl gör det så är jag övertygad om att jag kommer att trivas bra.