Rundgång i skoldebatten
Nu när jag de senaste dagarna har läst DNs granskning av skolan känner jag lite så som jag kände för två år sedan. Det är en rundgång i skoldebatten och det tyckte jag redan då. Och nej, med det inlägget menar jag inte att bara skolfolk har rätt att tycka till om skolan, skoldebatten är självklart öppen för alla men för två år sedan var det lärarrollen och undervisningen som stod under lupp och i de frågorna måste professionen få utrymme att göra sig hörda och även lyssnas på.
Den eviga skoldebatten ska inte ta slut. Den ska vara evig. Men den borde gå framåt, hellre i spiralform än i cirklar. Jag skulle dessutom vilja lägga till ett par delar som jag saknar i skoldebatten. Det ena handlar om tillit, vi måste lita på att vi alla (politiker, journalister, föräldrar, lärare…) vill och gör det bästa för eleverna och skolan. Det andra handlar om att vi måste sluta leta syndabockar. Att skuldbelägga skadar mer än det gör nytta och jag är övertygad om att vi alla har ansvar som vi kan, och måste, ta oavsett om vi är lärare, journalister, rektorer, skolpolitiker, föräldrar eller för den del elever.