Varför gnäller Alex Schulman?

Kommentarer inaktiverade för Varför gnäller Alex Schulman?

Häromdagen ondgjorde sig Alex Schulman i Aftonbladet över att snoppen i SVT:s snopp och snippa-sång stod upp. Enligt honom ska han ha blivit besvärad när hans dotter frågade honom: ”Pappa, varför står snoppen upp?”

(Som en detalj finner jag ordvalet märkligt för ett barn. Om jag sträcker upp armen säger ju inte barn att armen står upp.)

Att Alex Schulman känner sig nödgad att kritisera snopp och snippa-videon tror jag grundar sig i något helt annat än hans oförmåga att prata om kroppar med sin dotter. Syftet med sången är att bryta normer. Normer som Alex Schulman gynnas av. Att särskilja könsorganen från sex (vilket uppenbarligen inte gick fram till Alex Schulman som säger sig se en åderpåle) och att göra flickors kön jämställt med pojkars är ett viktigt steg i jämställdhetsarbetet. Makten över den egna kroppen är obefintlig om skammen är i vägen.

När jag var liten fanns inget vedertaget ord för mitt kön. Det hände att vuxna refererade till det som framstjärten eller kanske muttan, men det var med en sådan tvungenhet att man skulle kunnat tro att de pratade om Voldemort. Det var förstås inget jag var medveten om, men det vore naivt att tro att jag inte var påverkad.

Jag fick ett brutalt uppvaknande en sommardag 2004, ett par månader innan jag skulle fylla 37 år. Jag hade just fött mitt tredje barn och befann mig på efterkontroll. Min snälla doktor konstaterar att allt ser bra ut och upplyser mig om att om jag inte är nöjd med hur jag läker, så kan hen alltid skriva en remiss för plastikkirurgi.

Jag blir iskall. Hur ser jag ut egentligen?

Jag skyndar mig hem och ställer mig över en spegel. Och börjar störtgråta. Delvis gråter jag för att det ser ut som om jag suttit på en mina. Men mest gråter jag för att jag då inser att jag inte vet hur jag såg ut innan. Jag hade aldrig tittat.

Ett par år senare lanserade RFSU ordet snippa. Jag förvånades över hur ofta jag fick försvara ordet för människor som hävdade att det inte behövdes. Samma resonemang dök upp om ordet hen. Jag har svårt att förstå varför man lägger ner energi på att kämpa emot nya ord. Om man tror att ord har makt att göra skada borde man ju rimligtvis också erkänna skadan som frånvaron av orden innebär. Och tycker man bara att det är onödigt kan man ju låta bli att använda det.

Att Alex Schulman inte riktigt förstår storheten i att avdramatisera kön för barn är kanske inte så konstigt. Han har nog vetat hur hans kön har sett ut varje dag i hela sitt liv. Det är alltid svårare att förstå behovet av att bryta en norm om man själv är den – vit, priviligerad, medelålders medieman.

Jag har svårt att ta hans gnäll på allvar.

Personligen har jag alltid svarat sanningsenligt på alla frågor om sex när mina barn har frågat. Det finns en massa pedagogiska böcker på biblioteket man kan ta till hjälp. Men om Alex Schulman nu inte vill gå in på detaljer hade ju en lösning varit att säga att den står upp för att den ska kunna sätta på sig hatten.

Jag har aldrig varit så glad över att betala tv-licens.